PRH: Yrityksille uusi maksu puutteellisista tai virheellisistä kaupparekisteritiedoista 2025 alkaen

Vuodesta 2025 alkaen PRH voi määrätä laiminlyöntimaksun yrityksille, jotka eivät PRH:n kehotuksesta huolimatta korjaa kaupparekisteritiedoissa olevia puutteita tai virheitä. Laiminlyöntimaksu koskee kaikkia yritysmuotoja.

Milloin maksu?
PRH lähettää ensin yritykselle kehotuskirjeen, jossa kehotetaan yritystä korjaamaan kaupparekisteritiedoissa oleva puute tai virhe määräajassa. Jos yritys ei korjaa puutetta tai virhettä kehotuksessa annetussa määräajassa, PRH määrää laiminlyöntimaksun yritykselle.

Millaiset puutteet tai virheet?
PRH voi määrätä laiminlyönnistä maksun, jos esimerkiksi

osoite puuttuu
hallitus puuttuu
edunsaajatiedot puuttuvat
rekisteritiedoissa on virheitä (esimerkiksi hallitus on lainvastainen tai tilintarkastaja ei ole hyväksytty HT tai KHT)
vastuuhenkilö tai tilintarkastaja on liiketoimintakiellossa
henkilötunnus puuttuu kaupparekisteritiedoista.
Minkä suuruinen maksu?
Laiminlyöntimaksu on 300 euroa.

Julkisille osakeyhtiölle ja eurooppayhtiöille maksu on 600 euroa. Jos yritys ei korjaa tietoja ensimmäisen laiminlyöntimaksun jälkeen, PRH lähettää yritykselle uuden kehotuksen. Jos yritys ei korjaa tietoja uudesta kehotuksesta huolimatta, PRH määrää uuden laiminlyöntimaksun, joka on suuruudeltaan kaksinkertainen ensimmäiseen laiminlyöntimaksuun nähden. Laiminlyöntimaksu perustuu kaupparekisterilakiin, jossa on määrätty maksujen suuruus.

Välty maksuilta ilmoittamalla tiedot ajoissa
Pidä yrityksen kaupparekisteritiedot ajan tasalla ja ilmoita puuttuvat tiedot viimeistään heti sen jälkeen, kun yritys on saanut kehotuksen PRH:lta. PRH lähettää kehotuksen kirjepostissa yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) merkittyyn osoitteeseen, joten on tärkeää pitää yrityksen osoitetiedot ajan tasalla kaupparekisterissä.

Lisätietoja ja lähde:
Ohjesivu Prh.fi:ssä: www.prh.fi/laiminlyontimaksu
Kaupparekisterin neuvonta
sähköposti: neuvonta.kaupparekisteri(a)prh.fi
p. 029 509 5900 arkisin ma–pe klo 9–15